Powered By Blogger

Tuesday, December 4, 2012

Kembara Malam Yang BERKAT



Malam 1
Malam itu cukup menyeronokkan bagiku. Berjanji untuk bertemu dan menghabiskan suasana dingin malam dengan aktiviti yang dapat melupakan aku tentang kekusutan dunia. Jiwaku yang serabut terungkai dengan dendangan lagu-lagu berirama keras. Au bersengkang mata bersuka ria bersama teman-teman sehingga saat azan Subuh berkumandang. Rutin hidupku terus berputar meninggalkan laman usia remaja di tabir malam yang tiada erti.

Malam 2
Malam itu aku habiskan dengan menelaah pelajaran. Sehelai demi sehelai buku Sains diselak. Di usia remaja ini azamku tekad untuk menimba ilmu sebanyak mungkin. Tiada sedikit pun ruang waktu untuk aku leka membiarkan masa berlalu tanpa manfaat. Namun pembelajaranku tidak boleh terlalu larut kerana malam itu aku dan teman berhasrat ingin qiammullail di musala.

Hakikat Malam
Marilah sama-sama kita renungi makna surah al-Furqan ayat 47 yang bermaksud : "Dialah yang menjadikan untukmu malam (sebagai) pakaian dan tidur untuk istirehat dan Dia menjadikan siang untuk mencari rezeki."

Jelas, malam diciptakan untuk insan berehat setelah siangnya penat melunaskan tuntutan kehidupan. Para salafussoleh mengisi malam mereka dengan perkara-perkara yang mendekatkan dirimkepada Allah seperti membaca al-Quran, berzikir dan solat-solat sunat. Namun bagaimana generasi muda masakini menghidupkan malam? Adakah sekadar meninton televisyen, bermain permainan komputer , melayari internet dan berhibur di luar bersama rakan-rakan sehingga larut malam? Renung-renungkanlan aktiviti kalian.

Info Ayat al-Quran
Dalam al-Quran, terdapat 92 kali perkataan malam disebut. Salah satu daripadanya ialah ayat ke 12 daripada surah al-Isra'. Mari kta sama-sama renungi ayat ini. Allah s.w.t. Berfirman yang bermaksud : "Dan kami jadikan malam dan siang senagai dua tanda, lalu kami haouskan tanda malam dan kami jadikan tanda siang itu terang, agar kamu mencari kurnia dari Tuhanmu."

Kupasan ayat
Cuba bayangkan dunia ini tiada peredaran malam. Sudah tentu kita tidak dapat mengetahui hari yang berlalu dan peredaran masa. Siang yang terang akan dipenuhi dengan aktiviti harian yang memenatkan tanpa henti. Manusia akan menjadi seperti mesin yang sentiasa bekerja dan terus bekerja. Tika ini, mungkin kita baru menyedari bahawa indahnya malam untuk kta bagi merehatkan tubuh yang telah lelah sepanjang hari.

Malam dan siang yang silih berganti adalah bukti agung penciptaan Allah. Dijadikan untuk manusia mengambil manfaat dan mengharap rahmat bukan mengundang laknat. Usia remaja bukan untuk disia-siakan, numun digunakan untuk siap siaga.

Mohonlah perlindungan kepada Allah daripada menghabiskan sisa malam dengan perkara kejahatan. Maksud daripada firman Allah : "Dan daripada kejahatan malam apabila telah gelap gelita."(Surah al-Falaq 113:3)

Ingatlah malam disediakan untik kita sebagai nikmat. Dingin bayi malam serta sunyi rongganya daripada kebisingan adalah momentum hamba-Nya untuk mencari kekuatan dan meratap hiba hanya pada yang Esa.



No comments: